هموطن قضاوت کن

۴.۳۰.۱۳۹۱

ملکی بنام خرقائيل هست که ۱۸ هزار بال دارد و بين هر بالش پنجاه سال زمان برای ديدن لازم است!


ملکی بنام خرقائيل هست که ۱۸ هزار بال دارد و بين هر بالش پنجاه سال زمان برای ديدن لازم است!
ان لله ملکا يقال خرقائيل له ثمانيه عشر الف جناح مابين جناح الی جناح خمس مائه عام
کتاب البرهان جلد ۲ ص ۳۲۷

۸ نظر:

  1. به قول زتده یاد رضا فاضلی عزیز : خدایا آنان را که عقل دادی چه ندادی

    پاسخحذف
  2. madare zedde eslamo gaeidam ,koshtane tohin konandeye b eslam vajeb ast

    پاسخحذف
  3. بسمه تعالی
    در روضة الواعظين: امام صادق ع بوسيله پدرش از جدّش روايت كرده كه در عرش نمونه هر آنچه خدا در خشكى و دريا آفريده هست، فرمود: اينست تاويل قول خدا «چيزى نيست جز آنكه در بر ماست گنجينه‏هايش 21- الحجر» و ميان دو ستون عرش هزار سال پرش پرنده سريع فاصله است، و هر روز 70 هزار رنگ از نور بر عرش پوشند كه هيچ آفريده تاب ديدن آنها را ندارد، همه چيزها در برابر عرش چون حلقه‏ايست در ميان بيابان.
    خدا را فرشته‏ايست بنام «خرقائيل» 18 هزار بال دارد كه ميان هر دو بالش پانصد سال راه است بخاطرش رسيد كه آيا بالاى عرش چيزيست؟ خدا بالهايش را دو برابر كرد و داراى 36 هزار بال شد كه ميان هر دو بال پانصد سال راه بود و خدا باو وحى كرد بپر اى فرشته، 20 هزار سال پريد و بر سر يك ستون عرش نرسيد، و خدا بال و نيرويش را دو چندان كرد و 30 هزار سال ديگر پريد و باز هم نرسيد، و خدا باو وحى كرد اى فرشته اگر تا دميدن صور بپرى با بالهايت بساق عرشم نرسى آن فرشته گفت: (منزّه باد پروردگار والاترم) و خدا فرو فرستاد «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى» و پيغمبر صلى اللَّه عليه و اله فرمود: آن را ذكر سجده كنيد.
    آسمان و جهان (ترجمه كتاب السماء و العالم بحار الأنوارجلد 54)، ج‏2، ص: 37
    شاید این تعابیر، اشاره ای باشد برای بیان فواصل عظیم آسمانی که در آن زمان نمی شد بگویند فرضا 60 مییارد سال نوری، با این تعابیر عظمت فواصل بیان می شد. حال اگر بدانیم برای مردم آن روزگار فواصل با این عظمت قابل تصور نبوده است می توان درک کرد که این حدیث خود می تواند یک اعجاز علمی هم باشد.

    پاسخحذف
  4. نظر آقای لطیفی در مورد اعجاز علمی در این احادیث کاملا درسته. شما اگه فلسفه ی قدما رو مطالعه کنید، می بینید که جهانشان خیلی کوچک است و در این میان، سخن گفتن از عظمت جهان برای آنکه مردم بفهمند و درکی داشته باشند، ناگزیر از چنین مثال هایی بوده است. در ضمن، خداوندی که جهان به این عظمت را آفریده است، چگونه نتواند فرشته ای با این عظمت بیافریند؟ میلیاردها کهکشان در عالم است که بینشان گاهی میلیاردها سال نوری فاصله است. چه اشکالی دارد که خداوند، مخلوقاتی هم داشته باشد که به بزرگی یک کهکشان باشند؟

    پاسخحذف
  5. متاسفانه برخی از آقایان به هر زوری شده می خواهند روایت را توجیه کنند. با این روش آبروی دین می برند. این حدیث عقلی نیست لذا دینی هم نیست به لحاظ سند ضعیف و خرافی بودن آن از مسلمات است. خدا هم به امثال آقای لطیفی اندکی دانش و بینش و خرد عنایت فرمایاد.

    پاسخحذف
  6. بسمه تعالی
    1. مطالب مربوط به عوالم غیب را نباید با عقل مادی خود بسنجیم و بگوییم چنین چیزی از نظر عقلی ممکن نیست. برخی پیشرفتهای علم امروز برای مردم صد سال پیش چه بسا قابل باور نبود و عقلی به نظر نمی رسید.
    2. اگر برای حفظ آبروی دین، هر چیزی را که به نظر عقل مادی ممکن نبود انکار کنیم آنگاه با ماجرای حضرت سلیمان چه می کنید. از نظر مادی گراها این ماجرا یک افسانه است در حالی که ما آن را واقعیت می دانیم. اصولا مادیون، اصل خدا را منکرند.
    3. با شما موافقم که سند این روایت ضعیف است. در کل صدها کتاب تفسیری که در جامع التفاسیر 2 وجود دارد اصلا نام خرقائيل وجود نداشت. در نور الاحادیث 3.5 هم فقط چهار مورد بود که یکی خود بحار و دیگری ترجمه بخشی از آن بود. بر این اساس، اصرار ندارم که بگویم حتما حدیث درستی است. خدا بهتر می داند. اما این هست که بسیاری از علمای دین این حدیث را در کتب خود نیاورده اند.
    4. از این که برای رشد علم و عقل بنده دعا کرده اید تشکر می کنم ولی چرا کمی! دعا کنید خدا رشد فراوانی از ناحیه علم و عقل و بینش و خرد به بنده و دیگران بدهد.
    5. از نقد مؤدبانه شما متشکرم. از دفاع دوستانه برادر مسلم هم تشکر می کنم.
    6. اگر کسی می خواهد یک حدیث قطعا معتبر بخواند پیشنهاد می کنم حدیث عنوان بصری را بخواند. در قسمتی از این حدیث از زبان امام صادق ع آمده است: و كسيكه‌ ترا شتم‌ و سبّ كند و ناسزا گويد، به‌ وي‌ بگو: اگر در آنچه‌ ميگوئي‌ راست‌ ميگوئي‌، من‌ از خدا ميخواهم‌ تا از من‌ درگذرد؛ و اگر در آنچه‌ ميگوئي‌ دروغ‌ ميگوئي‌، پس‌ من‌ از خدا ميخواهم‌ تا از تو درگذرد.
    http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=934&articleID=258214

    پاسخحذف
  7. ابتدای داستان شازده کوچولو (یا امیر کوچولو به روایتی) را به یاد دارید؟ آنجایی که یک منجم ترک اخترک داستان را کشف کرده اما به خاطر سر و شکلش از او نمی پذیرند و وقتی به اجبار اتاترک، کت و شلوار می پوشد، همه باور می کنند.
    زبان اسطوره، مال هر تمدنی که باشد کم و بیش یکیست. اگر همین را در اسطوره شناسی غرب کشف می کردی، چه بسا علامتش الان گردن آویزت بود.
    من نه به اسطوره شناسی علاقه ای دارم، نه معنقدم می شود چیزی درونش سراق کرد.
    اما آنکه کتابی خوانده، خوانده! ببینید، حتی از انتشار عکسش نیز ابایی ندارد!
    بله، بسیارند آدم هایی با سر و شکل لطفعلی لطیفی که هر آیینه دست اندر کار توجیه روایاتند. از این طریق می خواهند قوانین بدوی را جایگزین علوم اجتماعی نوین کنند، از آنچه می دانند کرامتی بتراشند برای خود و یا جنایت کنند. اما از داستان «خرقائيل» آیا تا کنون چنین استفاده ای شده؟ آیا یقین داری که لطفعلی لطیفی، یکی از آنهاست؟
    اسطوره های خاور دور و یا یونان باستان، کم از این اباطیل دارند؟ می دانی نام کهکشان راه شیری از کجا می آید؟ «زئوس»، فرزندش «هرکول» را وقتی همسر زمینی اش «هرا» در خواب است به پستان او می چسباند. مادر بر می خیزد و طفل نیمه آسمانی را از خود می راند پس، شیری که از این کشمکش به آسمان می پاشد، کهکشانی است که ساکن آن هستیم! می آیی برویم در صفحه ی مربوط به این افسانه فحش بنویسیم با نام مستعار، دلاور؟! می آیی برویم آنها را به حماقت متهم کنیم؟

    پاسخحذف