هموطن قضاوت کن

۷.۰۱.۱۳۹۱

این چه شور و احساسیست که هنگام نقد و نفی اسلام مسلمانها رو به خشم و تجاوز وامیدارد؟


آنچه مسلمان را سخت بر آشفته و برانگیخته میکند چیزی‌ست که او توهین پندارد به مقدسات دین و اصل و اصول دین‌داری. هر چه کمتر از غلّو و گزافه گویی و یا حمد و ثنا و ستایش در توصیف نمادهای دینی، بکار رود، توهین بشمار آورد. وای به آن لحظه‌ای که کلمه‌ای به نقد و نفی بر اساس واقعیات و حقایق ناخوشآیند تاریخی، به زبان آری و یا خیر و تصویری به مزاح و شوخی و یا قصه‌ای با اشاراتی به مقدسات و عناصر دین اسلام در نقطه‌ای از جهان انتشار یابد و به گوش مسلمانان برسد. بی درنگ کفن پوشند، چوب و چماق و قمه بدست گیرند. به شورش برخیزند و به آتش کشند و دست به تخریب و ویرانی زنند. چه خاکها که بر سر خود نریزند. چه مویه‌ها و شیون و زاری ها براه نیندازند. در بیشتر اوقات چند نفری هم جان خود را با طیب خاطر از دست میدهند. رهبران و قدرتمدارن نیز به تایید و تصدیق خط و نشان ها و اعلامیه‌های تهدیدآمیز و حتی فتوای مرگ خطاکار را صادر و برای سر بریده متهم جایزه تعیین میکنند. بعبارت دیگر، مسلمان هرگز حاضر نیست که صندوقچه دین را بگشاید و به درون آن بنگرد. مسلمان دوست دارد که صندوقچه دین را همانگونه که از نسل پیش از خود دریافته است در بسته نگاه داشته و در بسته به نسل دیگر انتقال دهد. هر گاه که بشنود در این صندوق که او نسل پس از نسل بر دوش خود حمل کرده است و پیوسته بر بار آن افزوده شده است بجای طلا و جواهرات گران قیمت چیزی جز مفرغ در آن یافت نمیشود، چنان بر افروخته میشود و عصبیت چنان بر او مستولی شود گویی که جریان خون در رگ‌هایش متوقف شده است و آماده است که آسمان را به زمین آورد.
براستی چیست موجب این شور و احساسات شدید مسلمان؟ چیست که او را از برتابیدن کوچکترین نگرش انتقادی و یا سخن منفی، از طنز و مزاح در باره نمادهای مقدس دین ناتوان میسازد؟ چرا در مصاف با آنچه او توهین می‌پندارد همیشه باید صلح و مصلحت و نرم خویی، به قهر و خشم و خشونت و خونریزی، متوسل شود؟ آیا توهین زایل کننده تقدس است؟ آیا نقد و نفی و یا شوخی و مزاح و یا آنچه مسلمان توهین فرض میکند، میتواند ساحت پیامبران و امامان را چرکین و پست و تقدس و طهارت‌شان را نابود سازد؟ آیا توهین میتواند آنها را از عرش آسمانها به قعر زمین فرو آورد و عصمت الهی‌شان را لوث کند؟
بعبارت دیگر، مسلمانان دگرنگری و دگراندیشی را اهانتی به عرض و آبرو و عصمت خويش میدانند. نفی و نقد دین آتش غیرت را در درونشان شعله ور سازد و بی‌درنگ به واکنش و حفظ و حراست ارزشها و باورهای خود و یا آن صندوقچه در بسته که از اجداد خود به ارث برده اند و بر آن تصورند که پر از جواهرات گران قیمت است، بر می‌خیزند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر